Pneurádce
5 rad, jak správně vybrat pneumatiky pro váš vůz
Šířka, boční profil, průměr ráfku, konstrukce … pokud vás tyto pojmy děsí již od pohledu, nezoufejte! Připravili jsme pro vás několik tipů, díky kterým si s výběrem pneumatik bezpečně poradíte.
Před výběrem konkrétních pneumatik potřebujte znát několik přesných údajů z technického průkazu, které udávají, jaké pneumatiky jsou vhodné pro váš typ vozidla. Dodržením těchto paramterů u nových pneumatik chráníte sebe nejen z pohledu bezpečnosti jízdy, ale také v případě, že dojde na řešení pojistné události. Pojišťovny si všímají detailů, a pokud pojišťovna při uplatňování náhrady škody zjistí, že jste při havárii na vozidle neměli vhodné pneumatiky (penumatiky odpovídající parametrlům v TP a platným předpisům silničního provozu), čeká vás krácení pojistného plnění nebo jeho odepření.
Vycházejte vždy z údajů v technickém průkazu
Při výběru nových pneumatik vycházejte vždy z velkého technického průkazu – podívejte se, jaké rozměry pneumatik jsou v něm uvedené, přihlédněte k rozměrům disků, na které budete pneumatiky obouvat, a veškeré informace si zapište. Podle nich pak proveďte základní výběr pneumatik.
Šířka, profil, průměr – rozměry, které musíte dodržet
V technickém průkaze naleznete rozměry pneumatik zapsané ve formátu „205/55 R16“. První číslo „205“ udává šířku pneumatiky v milimetrech, druhé číslo pak specifikuje profil pneumatiky (tj. procentuální vyjádření výšky bočnice – u vzorového příkladu je to 55 % z 205 mm, což je 113 mm). Třetí údaj se pak skládá z písmena R, což je označení pro radiální konstrukci. Číslo 16 udává vnitřní průměr pneumatiky v palcích, který je shodný s průměrem ráfku – pneumatika je kompatibilní s 16 palcovými ráfky.
Pokud máte v technickém průkazu zapsány také alternativní šířky pneumatik, měli byste vědět, že kromě vzhledu hrají roli také funkční rozdíly. Širší pneu se vyznačují lepšími jízdními vlastnostmi a kratší brzdnou dráhou, užší pneu mají nižší spotřebu, hluk a valivý odpor a lépe odolají aquaplanningu.
Nosnost a rychlost – parametry, které nesmíte přehlédnout
Nosnost označuje maximální možné zatížení jedné pneumatiky – na obrázku je uvedené číslo 91, které označuje maximální zatížení pneumatiky v rozsahu 91 – 670 kg. Číslo je tedy indexem, kterému odpovídá určitá hmotnost v kilogramech, kterou najdete v tabulce níže. Nikdy však nesmíte zvolit nižší index, než je předepsaný v technickém průkazu. Pokud je pro vás nosnost důležitá, volte zesílenou pneumatiku, kterou poznáte podle označení XL (či RF).
Máte-li rádi požitek z rychlé jízdy, pečlivě sledujte také rychlostní index. Jeho písmeno odpovídá tabulkovým hodnotám v km/h. V rámci své bezpečnosti byste maximální rychlost, na kterou je pneu stavěna, neměli nikdy překročit. U zimních pneumatik můžete mít index nižší než v technickém průkazu, maximální rychlost by však měla být viditelně označena. Podíváte-li se na obrázek výše, rychlostní index je definovaný písmenem „H“, které udává maximální rychlost 210 km/h.
Index rychlosti
|
Hmotnostní index - Index nosnosti
|
Energetické štítky a typ dezénu – parametry, na které nezapomeňte
Informační štítek pneumatiky
Všechny pneumatiky vyrobené od 1. 7. 2012 musí být opatřeny také informačním štítkem, který uvádí hodnocení pneu z hlediska úspory paliva, brzdného výkonu na mokru a vnější hlučnosti. Konkrétními ukazateli jsou pak míra valivého odporu pneumatiky (A-G), přilnavost za mokra (A-F) a hlučnost (v decibelech). S hodnocením A u prvních dvou parametrů ušetříte více než 6 litrů na 1000 km a zkrátíte brzdnou dráhu až o 18 metrů. Za tiché vlny se považují hodnoty nejméně 3 dB pod budoucími evropskými limity.
Typ dezénu
Typ dezénu, který zvolíte, má vliv na montáž pneumatiky. Existují tři typy dezénů.
- Symetrický dezén – pneu se symetrickým dezénem můžete umístit na vozidle libovolně.
- Asymetrický dezén - u asymetrického dezénu, kde se vnitřní a vnější strana pneumatiky liší, musíte kromě šipek pro směr otáčení rozlišovat také pravou a levou pneu.
- Směrový – u pneumatiky se směrovým dezénem sledujte šipky pro směr otáčení a při montáži vždy dodržte uvedený směr.
Letní a zimní pneumatiky
Přezouvejte na letní pneumatiky
Ze zákona sice neexistuje povinnost přezutí letních pneumatik, avšak chcete-li jezdit úsporně a bezpečně, rozhodně toho nedosáhnete celoroční jízdou na zimních pneumatikách – vyšší spotřebu a snížení bezpečnosti při celoroční jízdě na zimních pneumatikách prokázala řada odborných studií.
Přezutí ze zimních pneumatik na letní je důležité hlavně z hlediska bezpečnosti – oba typy pneumatik mají různou brzdnou dráhu, přilnavost k vozovce a dokonce i plnící směs. Bezpečnost vaší jízdy na zimních pneumatikách se v letních měsících rapidně snižuje. Zkontrolujte si proto, zda máte na letní pneu symbol sluníčka, který označuje pneumatiky určené pro letní provoz.
Nezapomeňte včas přezout na zimní pneumatiky
U zimních pneumatik je situace odlišná – legislativa vymezuje období, kdy musí řidiči jezdit na zimních pneumatikách. Toto období je od 1. listopadu do 31. března a povinnost mít zimní pneumatiky platí tehdy, pokud je na vozovce námraza, led nebo souvislá vrstva sněhu, případně na úsecích vymezených dopravním značením „povinná zimní výbava“. Za zimní pneumatiku, která vyhovuje vyhlášce o povinné zimní výbavě, je považována taková pneumatika, která je označená symbolem sněhové vločky, nebo písmeny M+S (mud and snow) a má hloubku vzorku minimálně 4 mm.
Vysvetlivky zkratek u pneumatik:
- TL - Bezdušový typ pneumatiky (tubeless)
- TT - Dušový typ pneumatiky (tube typ
- INSIDE - Vnitřní strana pneumatiky (montovaná směrem dovnitř)
- OUTSIDE - Vnější strana pneumatiky (montovaná směrem ven)
- ROTATION - Směr otáčení pneumatiky
- RF, REINF, RFD - Pneumatika se zesílenou konstrukcí bočnice
- XL - Pneumatika konstruovaná pro vyšší zatížení (extra load)
- M+S - Určení pro zimní či celoroční provoz (mud+snow - bláto a sníh)
- STU, STUD - Pneumatika uzpůsobená pro použití hřebů (studable)
- MFS - Ochrana hrany ráfku z lehkých slitin (maximum flange shield)
- FP - Ochrana hrany ráfku z lehkých slitin (flange protector)
- FR - Ochrana hrany ráfku z lehkých slitin
- DOT - Homologace pro USA, používají i ost.země (depart.of transp.)
- DOT AFPC AXXT 0312 - DOT kód výrobce/sérii pneu/data výroby (3.týd.2012)
- E2, E5, E6, E11, atd.- Číslo země původu výroby pneumatiky v rámci EU
- R ( R16 ) - Radiální kostra pneumatiky (radial)
- ZR - Radiální kostra pneu pro nejvyšší rychlosti
- VR - Radiální kostra pneu pro rychlost s omezením V
- "-" ( -16 ) - Diagonální kostra pneumatiky (diagonal)
- B - Zesílená bočnice u diagonální pneumatiky
- VB - Zesílená bočnice u diagonální pneu s omezením rychlosti V
- NHS - Nečíselný index nosnosti
- MH - Označení přední pneu pro motocykly (ekvivalent USA)
- MT - Označení zadní pneu pro motocykly (ekvivalent USA)
- MU - Označení zadní pneu pro motocykly (ekvivalent USA)
- F, FRONT - Typ pneumatiky na přední kolo (u motocyklů)
- R, REAR - Typ pneumatiky na zadní kolo (u motocyklů)
- Soft - Měkčí typ směsi
- Medium - Střední typ směsi
- Hard - Tvrdší typ směsi
- ROF - Pneu s technologií dojezdu i při úniku tlaku (run on flat) všeob.
- DSST - Pneu s technologií dojezdu i při úniku tlaku - Dunlop
- EMT - Pneu s technologií dojezdu i při úniku tlaku - Goodyear
- ZP - Pneu s technologií dojezdu i při úniku tlaku - Michelin
- RFT - Pneu s technologií dojezdu i při úniku tlaku - Bridgestone, Pirelli
- SSR, CSR - Pneumatika s technologií dojezdu i při úniku tlaku - Continetal
- GP - Označení pro racing (závodní) technologii v pneu (grand prix)
- Slick - Pneumatika bez drážek v dezénu
- REPLACEMENT - Pneumatika určené pro další použití
- O, OE, ORIGINAL - Originální výbava, pneumatiky určené pro prvoobutí
- WW - Bílý pruh na bočnici (white wall)
- WWW - Široký bílý pruh na bočnici (white wide wall)
- XNW - Široký bílý pruh na bočnici (extra wall)
- SW - Úzký bílý pruh na bočnici (single wall)
- BLT - Černá písmena na bočnici (black letter)
- BSL - Černá písmena na bočnici (black side letter)
- RBL - Vystouplá černá písmena na bočnici (raised black letter)
- WLT - Bílá písmena na bočnici (white letter)
- RWL - Vystouplá bílá písmena na bočnici (raised white letter)
- OWL - Bílé obrysy písmen na bočnici (outline white letter)
- BSW - Černé boční stěny (black single wall)
- * - Pneumatika určená pro OE výbavu - BMW, Mini
- MO ( SP SPORT MAXX RT MO ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Mercedes Benz
- AO ( SP BLURESPONSE AO ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Audi
- N0,N1, N2, N3, N4 - Pneu určená pro OE výbavu - Porsche (různé teplotní indexy)
- R ( SP SPORT 300 R ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Renault
- J ( SP SPORT 01 J )- Pneumatika určená pro OE výbavu - Jaguar
- B, BENT. ( SP SPORT 01 B ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Bentley
- F, FERR.( SP SUPERSPORT F ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Ferrari
- VO, VW ( SP SPORT FASTRESPONSE VO )- Pneumatika určená pro OE výbavu - Volkswagen
- C1 ( SP SPORT RT C1 ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Chrysler
- MAS. ( F1 AS2 MAS. ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Maserati
- LAM. ( F1 AS2 LAM. ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Lamborgini
- LOT. ( SP SPORT MAXX LOT. ) - Pneumatika určená pro OE výbavu - Lotus
- K1, K2 ( PILOST SPORT CUP K1 )- Pneumatika určená pouze pro OE výbavu Ferarri
- RL - Asymetrická směrová zadní levá pneumatika (rear left)
- RR - Asymetrická směrová zadní pravá pneumatika (rear right)
- LHD - Pneumatika pro automobily s levostranným řízením (left hand drive)
- RHD - Pneu. pro automobily s pravostranným řízením (right hand drive)